Elbil? Her finner du ladebokser

Det skal være enkelt og fleksibelt å eie en elbil. Med en ladeboks hjemme kan du enkelt lade bilen i de timene du uansett ikke bruker den. På den måten slipper du å lete etter en ladestasjon andre steder.

Hvordan lader jeg elbilen hjemme?

For å kunne lade elbilen din hjemme må du ha installert en ladeboks. Boksen installeres på en vegg i nærheten av der bilen din står parkert. Med denne er det mulig å lade bilen når du ikke bruker den, mens du sover eller slapper av i sofaen – og du er garantert at det alltid er strøm på bilen når du skal ut og kjøre.

Installasjon av ladeboks

Når du eier en elbil bør du vurdere om du har plass til en ladeboks hjemme og hvor den skal plasseres. Vi anbefaler at du plasserer ladestativet et sted hvor den er beskyttet mot vind og vær. Eksperter anbefaler at ladeboksen monteres i garasje eller carport, da det gjør hverdagen enklere.

Finn riktig kontakt til elbil og ladeboks

Før du kjøper din ladeboks, må du finne ut hvilken type kontakt som passer til din bil. I utgangspunktet er det én kontakt som skal brukes, hvis vi ser bort fra hurtiglading. Denne kontakten heter Type 2. For hurtiglading finnes det 2 standarder: CCS og CHAdeMO. I tillegg har Tesla sin egen løsning.

Type 2: 

Type 2 er elbilkontakten for Europa. Den er utviklet for det europeiske 400V strømnettet. I tillegg til pinner for ladestrøm og jord, har den signalpinner for kommunikasjon mellom ladestasjon og bil. Dette er for å øke sikkerheten ved billading og for forbedret brukervennlighet. Type 2 er for vekselstrøm (AC) med ladeeffekt fra 1,5kW og helt opptil 43 kW (såkalt AC hurtiglading).

Type 2 kontakten er standard i Europa og finnes derfor på mange biler på markedet i dag. Fremover vil de aller fleste nye elbil-modeller ha Type 2 kontakt.

Ladekabelen for en bil med Type 1 kontakt har en ladekabel med Type 2 kontakt i den enden som skal inn i ladestasjonen. Den har en Type 1 kontakt i enden som skal inn i bilen. En bil med Type 2 kontakt skal benytte en ladekabel som har Type 2 i begge ender.

Type 1: 

Type 1 kontakten er utviklet for det amerikanske markedet og den er tilpasset strømnettet der. Siden det ikke har vært et klart krav at biler i Europa skal leveres med den europeiske versjonen av elbil-kontakt Type 2, er det kommet en del biler på markedet med Type 1 kontakt.

Type 1 kontakten har to pinner for ladestrøm, en jord-pinne og de to sigalpinnene som må til for at bil og ladestasjon skal “snakke sammen”. For å sikre trygg og brukervennlig lading. Den mulige ladeeffekten for denne kontakten spenner fra 1,5kW til 7,2kW, avhengig av laderen i bilen.

Du kan lese mer om kontakttypene her: Kontakttyper for elbil | Alt om lading av elbil | Ladestasjoner.no

Husholdningskontakten

Til tross for at lading på husholdningskontaken er utbredt, både for hjemmelading og som offentlig ladepunkt, er den dårlig egnet for å takle belastningen som den utsettes for ved lading. Det er også mange som tror at dette er den normale måte å lade en bil på, men det er en misforståelse som henger igjen fra den tiden vi ikke hadde andre og bedre alternativ.

Du kan lese mer om lading på husholdningskontakten her: To muligheter for lading hjemme | NAF

 

Her på siden finner du kontakter og ladebokser til lading av elbiler fra bl.a. Charge Amps, DELTACO og Webasto. I tillegg har vi også ladekabler, som gir en sikker lading, hvis du er i en situasjon hvor det bare er en vanlig stikkontakt, som ikke passer til bilen din. Vi har ofte gode tilbud, så følg med, så du kan gjøre et godt kjøp! Og så har vi alltid rask levering.

Varer i søket: 132