directx 12 ultimate
DirectX er en API som gjør det mulig for utviklere å legge til fantastiske grafikkeffekter i Microsoft Windows-baserte PC-spill. DirectX 12 Ultimate er den nyeste versjonen av API-en og den nye gullstandarden for neste generasjons spill. DX12 Ultimate løfter spillene til et helt nytt nivå av realisme med støtte for raytracing, mesh shaders, skyggelegging med variabel hastighet og sampler feedback. GeForce RTX er den første og eneste PC-plattformen med støtte for disse banebrytende funksjonene.
DXR (DIRECTX RAY TRACING)
DirectX Raytracing gør det muligt for spillene at DirectX-raytracing gjør det mulig for spill å simulere hvordan lys fungerer i virkeligheten. Dette gir svært realistiske og vakre grafikkeffekter, for eksempel global belysning, refleksjoner og skygger. GeForce RTX-GPU-ene er bygget for å takle raytracing. Spesialiserte RT-kjerner, som finnes kun på GeForce RTX-grafikkort, gir en ytelse på milliarder av stråler per sekund og opptil 3X rammehastigheten med DXR-spill og -programmer. Dette muliggjør raytracing med bildefrekvenser i sanntid for første gang.
VRS (VARIABLE RATE SHADING)
VRS er en gjengivelsesteknikk GPU-ene i GeForce RTX-serien bruker til å øke ytelsen ved å justere skyggeleggingshastigheten i ulike deler av bildet. VRS aktiverer NVIDIA adaptiv skyggelegging, som måler bevegelse og endringer i farge fra ramme til ramme, for å redusere skyggehastigheten på en intelligent måte i områder av rammen som ikke trenger det, for eksempel himmelbokser og vegger. VRS kan også brukes til «Foveated Rendering» i VR-spill – slik at du ser flere detaljer i området du fokuserer på, og færre detaljer i områder som ikke er i fokus.
Skyggeleggingshastigheter som støttes av VRS, og eksempel på hvordan det brukes i spillbilder.
MESH SHADING
Hvis du har spilt et åpen verden-spill, vet du at det å skru opp detaljnivået tærer skikkelig på ytelsen, ettersom CPU-en blir overveldet av å måtte ta i betraktning hvert objekt i miljøet. Med Mesh Shading styrer GPU-en detaljnivået og tesseleringen for objektene på en intelligent måte, slik at du fritt kan utforske innholdsrike åpne verdener med hundretusenvis av objekter.
SAMPLER FEEDBACK
Sampler Feedback deler samme filosofi som skyggelegging med variabel hastighet: Jobb smartere for å belaste GPU-en mindre og forbedre ytelsen. Sampler Feedback forbedrer databehandlingen mellom teksturene og skyggeleggingsmaskinvaren. Utviklere og motorer kan bruke Sampler Feedback til å implementere sofistikerte teksturstreamingalgoritmer. Dette gjør det mulig å gjengi store åpne verdener med vakre, høyoppløselige teksturer – uten visuelt rot eller hakking som ødelegger opplevelsen. Sampler Feedback kan også brukes til å implementere skyggeverdier i teksturer for mer effektiv gjengivelse.
DirectX12
Ultimate-SPILL MED RTX
© 2020 NVIDIA Corporation, NVIDIA, NVIDIA-logoen og GeForce er varemerker eller registrerte varemerker for NVIDIA Corporation. Med enerett.